نان هفت غله

فهرست عناوین این مطلب

نان تست هفت غلهنان بامبو ” مخلوطی منحصر به فرد از غلات گندم، جو، چاودا، جو پرک، دانه های آفتابگردان، کنجد، تخم کتان و سیاه دانه و سرشار از فیبرهای غذایی می‌باشد.

این تنوع در مواد اولیه خواص تغذیه ای بی شماری را برای مصرف کننده دارد. مغز این نان بسیار مغذی است و به علت فرآیند پیشرفته تولید و تخمیرکامل قابلیت هضم راحتی دارد.

غلات منبع غذایی ارزشمندی از منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین  B1، روی و فیبرهای غذایی است. با مصرف نان تست هفت غله شما احساس سیری طولانی مدت خواهید داشت. این نان به دلیل استفاده از آرد چاودار مناسب افراد دیابتی نیز می‌باشد.

نان هفت غله را بدون آرد سفید یا با کمترین میزان آرد سفید تهیه می‌کنند. استفاده از نان هفت غله شما را به داشتن رژیم غذایی سالم‌تر نزدیک کرده و از خواص دانه‌های روغنی بهره‌مند می‌کند.‌


ترکیبات نان تست هفت غله

آرد گندم، بهبود دهنده‌های مجاز نان، خمیر مایه، روغن مایع (آفتابگردان)، مالت، نمک تصفیه شده خوراکی، تخم آفتابگردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد، سیاه دانه، دانه جو، تخم خرفه، جو پرک، آب آشامیدنی.‌


نان هفت غله برای لاغری

نان هفت غله و لاغری در رژیم‌های لاغری اغلب افراد به دنبال راهی برای کاهش مصرف آرد سفید هستد. علاوه بر این کالری نان هفت غله در هر برش نان تست 85 کیلوکالری است. از آنجایی که با مصرف این نان تا چند ساعت نیازی به مصرف موادغذایی دیگری نخواهید داشت برای کاهش وزن گزینه مناسبی است.


فواید سلامت گروه نان و غلات

مواد مغذی که با مصرف این گروه از مواد غذایی تامین می‌شوند عبارتند از: کربوهیدرات ها (قندها)، پروتئین، فیبر و گروه وسیعی از ویتامین ها و املاح شامل : فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین E، آهن، روی، منیزیم و فسفر.

فیبر بالای موجود در غلات کامل به حفظ سلامت لوله گوارش و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف بالای فیبرها در برنامه کاهش وزن بسیار موثر است. از آنجایی که فیبر دیر هضم است، احساس گرسنگی را به تعویق می اندازد و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

فیبر بالای موجود در غلات کامل به حفظ سلامت لوله گوارش و پیشگیری از یبوست کمک میکند. علاوه بر این، مصرف بالای فیبرها در برنامه کاهش وزن بسیار موثر است. از آنجایی که فیبر دیر هضم است، احساس گرسنگی را به تعویق می اندازد و از پرخوری جلوگیری می‌کند.


فواید و خواص نان برای سلامتی بدن

بهبود عملکرد سیستم گوارش

پیشگیری از مشکلات قلب و عروق

کاهش وزن و تناسب‌اندام

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دستگاه تنفسی

کاهش احتمال بروز سرطان

بهبود بافت استخوان و دندان


خواص گندم ( غلات کامل )

توانایی کنترل چاقی

افزایش انرژی

مهار دیابت نوع ۲

بهبود متابولیسم

جلوگیری از آسم و سنگ‌ صفرا

بهبود فرایند هضم



تمام خواص گندم در آرد آن هم وجود دارد و این ‌گونه نیست که کم و کاستی در آن وجود داشته باشد و تغییری در این فرایند روی آن به ‌وجود آید.گندم رایج ‌ترین و پرکاربردترین نوع غله در خانواده‌ غلات است. تمام قسمت‌های گندم از جمله سبوس (لایه بیرونی)، جنین گندم و درون‌دانه (قسمت داخلی) منبع انرژی زیادی هستند.

گندم در جنوب غربی آسیا ریشه دارد، اما امروزه یکی از غلات محبوب در کشور‌های مختلف برای مصرف انسان است.به طور معمول، کشت گندم در عرض‌های جغرافیایی بالاتر انجام می‌شود.

این غله بیش‌ تر برای تهیه‌ نان، شیرینی‌ها، کیک و کلوچه استفاده می‌شود. گندم کامل و تصفیه‌ن شده دارای کربوهیدرات، فیبر و کمی پروتئین و ویتامین‌های ی و ب و کلسیم، منیزیم، پتاسیم، گوگرد، کلر، آرسنیک، سیلیکون، منگنز، روی، ید و مس است. آن‌ گونه ‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهند روغن جنین گندم سبب افزایش قدرت و طول عمر می‌شود


نان غلات برای لاغری و ورزش

نان سبوس ‌دار و نان خمیر ترش به دلیل محتوای فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایین اغلب گزینه‌های خوبی برای کاهش وزن در نظر گرفته می‌شوند. در کل خوردن غلات کامل در مقایسه غلات تصفیه شده به از بین بردن بیشتر چربی شکم کمک می‌کند.


بهترین انواع نان برای بدنسازان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

نان جو دوسر

نان غلات کامل

نان خمیر ترش



نان و غلات برای کودکان

گروه نان و غلات بخش مهمی از رژیم غذایی کودکان را تشکیل می‌دهد که شامل انواع نان ها، غلات و دانه ها می‌شود و حاوی کربوهیدرات، پروتئین ، فیبر و انواع ویتامین ها و املاح معدنی می‌باشد. این گروه غذایی به تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز کودک در دوران رشد کمک می‌نماید .


مواد غذایی موجود در گروه نان و غلات

نان و غلات مواد غذایی در این گروه شامل غلات میباشد. انرژی موجود در این مواد غذایی بیشتر از طریق کربوهیدرات تأمین شده و همچنین شامل میزان اندکی پروتئین و گاهاً چربی نیز می‌باشند.


نان و غلات در هرم غذایی

گروه اول، از مهمترین گروه‌های هرم غذایی است که شامل نان غلات است. این گروه درگذشته پراهمیت‌ترین گروه هرم غذایی بوده است. به یاد داشته باشید که بیشتر به دنبال محصولات ساخته‌شده از غلات کامل با فیبر بیشتر و بدون چربی یا شکر باشید.


نان غلات برای دیابت

اگر بخواهیم سلامت نان را برای افراد دیابتی درجه بندی نماییم: به ترتیب نان تست سبوس دار بهترین انتخاب می‌باشد.


نان غلات برای فشار خون

غلات کامل اساس رژیم dash هستند که دست‌کم باید ۶ تا ۸ وعده در روز مصرف شوند تا ریسک پرفشاری پایین بیاید. شاید به‌ نظر زیاد باشد می‌توانید برای وعده صبحانه از غلات صبحانه یا جوی دوسر، برنج قهوه‌ای یا پاستای گندم برای ناهار و شام استفاده کنید. غلات زیر را در رژیم خود بگنجانید:


نان غلات سبوس دار

غلات سبوس دار یا همان غلات تصفیه نشده یا غلات کامل، غلاتی هستند که سبوس و جوانه آن جدا نشده است؛ و شامل آرد سبوس‌دار، بلغور گندم‌، بلغور جوی دوسر، بلغور ذرت کامل و برنج قهوه‌ای هستند.


مصرف روزانه نان غلات

باید توجه کرد که میزان توصیه‌ شده مصرف روزانه از گروه نان و غلات ۶ تا ۱۱ واحد است.

همچنین از نان‌هایی استفاده شود که در تهیه آن‌ها جوش شیرین به کار نرفته است. نانی که با جوش شیرین تهیه می‌شود، حاوی ماده‌ای به نام اسیدفیتیک است که مانع از جذب آهن و سایر املاح دو ظرفیتی مثل روی و کلسیم می‌شود. در نتیجه، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، کمبود روی و کمبود کلسیم ایجاد می‌شود. اگر برای پخت نان از خمیر مایه یا خمیر ترش استفاده شود و خمیر نان اصطلاحا کاملا ور بیاید اسیدفیتیک آن مهار شده و مشکل کمبود ریزمغذی‌ها بروز نمی‌کند.


نان غلات کامل

غلات سبوس دار یا همان غلات تصفیه نشده یا غلات کامل، غلاتی هستند که سبوس و جوانه آن جدا نشده است؛ و شامل آرد سبوس ‌دار ،  بلغور گندم‌  ، بلغور جوی دوسر ، بلغور ذرت کامل و برنج قهوه‌ای هستند.


غلات کامل یا غلات سبوس

غلات کامل از سه قسمت عمده تشکیل می‌شود که شامل سبوس، جوانه و اندوسپرم ویا درون‌ دانه است. سبوس، لایه سخت بیرونی غلات است که شامل فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. جوانه، هسته غنی از مواد مغذی آن است که حاوی کربوهیدرات، چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی گیاهی مختلف می‌شود. جوانه بخش جنینی گیاه است، یعنی بخشی که موجب به‌ وجود آمدن یک گیاه جدید می‌شود.

اندوسپرم یا درون‌ دانه، بزرگترین بخش از دانه است که بیشتر شامل کربوهیدرات در قالب نشاسته و پروتئین است. در غلات تصفیه شده، سبوس و جوانه حذف شده و فقط اندوسپرم باقی می‌ماند. به غیر از جوی دوسر، معمولاً تمام غلات به‌صورت تصفیه شده مصرف می‌شوند و فقط جوی دوسر است که به صورت کامل خورده می‌شود.

غلات کامل از فیبر و مواد مغذی بالاتری برخوردار است، برای همین از نظر سلامتی برای بدن فواید بیشتری دارد و بر طول عمر، جلوگیری از چاقی، جلوگیری از دیابت نوع دو، جلوگیری از بیماری قلبی و همچنین جلوگیری از سرطان روده بزرگ اثر زیادی دارند.

غلات سبوس دار یا همان غلات تصفیه نشده یا غلات کامل، غلاتی هستند که سبوس و جوانه آن جدا نشده است؛ استفاده از غلات سبوس دار در غذای رژیمی به تامین مواد مورد نیاز بدن شما از نظر مواد معدنی، پروتئین و کربوهیدرات و ویتامین‌ها کمک می‌کند. این غلات علاوه بر، در بر داشتن مواد ذکر شده، دارای فیبر بالایی نیز هستند که در تنظیم و تسهیل عملکرد دستگاه گوارش فایده دارند.

بهترین نان برای بلغمی ها چیست

افراد دارای مزاج بلغمی معمولا بدن حجیم و بزرگی دارند و ساختار بدنشان بیشتر از چربی (نسبت به بافت عضلانی) ساخته شده است؛ این افراد خیلی سریع وزن اضافه می‌کنند.

Read More »

بهترین نان برای افراد فشار دار چیست

به طور کلی می‌توان گفت که کاهش میزان نان مصرفی به کسانی که فشار خون بالا دارند پیشنهاد می‌شود اگر می‌خواهید زندگی سالمی داشته باشید از انواع نان سبوس‌

Read More »

نان‌ بدون گلوتن چیست

نان بدون گلوتن نوعی نان است که فاقد گندم و سایر غلات حاوی گلوتن است. گلوتن مخلوطی از پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در گندم، چاودار، جو و رگ‌های این غلات‌ها

Read More »
پیمایش به بالا