خواص نان سبوس دار

فهرست عناوین این مطلب

برخی از مهم‌ترین فواید نان سبوس ‌دار و مزایای مصرف آن به شرح زیر است:

  • سلامت چشم‌ها
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به رشد و سلامت کودکان
  • کنترل دیابت و فشار خون
  • سلامت دستگاه گوارش
  • کاهش کلسترول
  • حفظ سلامت دندان‌ها
  • درمان و جلوگیری از یبوست

نان سبوس ‌دار نانی است تهیه شده از آرد سبوس ‌دار و به طور کلی نانی که از دانه‌های سبوس ‌دار گندم (با پوسته) تهیه می‌شود را نان تیره یا سبوس‌ دار می‌نامند. نان سبوس به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری نسبت به نان سفید دارد.

انواع نان سبوس دار

 نان سبوس دار یکی از نان‌ های پرخاصیت است که می‌تواند به عنوان یک گزینه سالم برای وعده‌های غذایی مختلف استفاده شود.

این نان ‌ها با افزودن سبوس به آرد، مقدار فیبر بالا و خواص مغذی بیشتری را نسبت به نان‌ های سفید معمولی به ارمغان می‌آورند. از جمله انواع نان سبوس دار می‌توان به نان سبوس دار گندم ، نان سبوس دار جو و… اشاره کرد. هر کدام از این انواع نان خصوصیات و طعم خود را دارند و می‌توانند به دلخواه و سلیقه شما متناسب باشند.

نان سبوس دار برای لاغری

نان سبوس دار سرشار از فیبر است، کمک می‌کند تا شما مدت طولانی ‌تری سیر بمانید. واضح است که به تاخیر انداختن احساس گرسنگی موجب می‌شود تا غذای کمتری مصرف کرده و در نتیجه به لاغر شدن و کاهش وزن شما کمک شود. خواص نان سبوس دار برای لاغری به فیبر موجود در آن مرتبط می‌شود.

نان سبوس دار سرشار از فیبر است، کمک می‌کند تا شما مدت طولانی ‌تری سیر بمانید. واضح است که به تاخیر انداختن احساس گرسنگی موجب می‌شود تا غذای کمتری مصرف کرده و در نتیجه به لاغر شدن و کاهش وزن شما کمک شود. خواص نان سبوس دار برای لاغری به فیبر موجود در آن مرتبط می‌شود.

نان سبوس دار سرشار از فیبر است، کمک می‌کند تا شما مدت طولانی ‌تری سیر بمانید. واضح است که به تاخیر انداختن احساس گرسنگی موجب می‌شود تا غذای کمتری مصرف کرده و در نتیجه به لاغر شدن و کاهش وزن شما کمک شود. خواص نان سبوس دار برای لاغری به فیبر موجود در آن مرتبط می‌شود.

نان سبوس دار برای ورزش

نان سبوس برای کسب انرژی بیشتر آن را همراه با مربا و عسل مصرف کنید. همچنین می‌توانید برای کسب پروتئین با کیفیت بالا آن را همراه با تخم مرغ آب پز مصرف کنید. اگر در موقع ناهار قصد رفتن به باشگاه بدنسازی دارید، حدود ۴۵ دقیقه قبل از شروع جلسه تمرین یک تکه از نان سبوس دار همراه با چند گرم گوشت بوقلمون میل کنید.

سایر فواید نان سبوس دار

نان سبوس دار دارای خواص دارویی جهت جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، سرطان روده و کم خونی می‌باشد. برای تنظیم سیستم گوارشی و رفع یبوست بسیار مفید است و هیچ ماده ای با آن برابری نمی‌کند. به دلیل دارا بودن فیبر بالا برای تنظیم و کاهش وزن بسیار پرکاربرد است. ویتامین E که در سبوس وجود دارد باعث می‌شود تا از ریزش مو جلوگیری شود.

انواع نان‌ های‌ سبوس‌ دار یا نان های تیره که با آرد کامل تهیه می‌شوند، نسبت به نان‌ تهیه شده با آرد سفید به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارند. فواید نان‌ سبوس ‌دار آنقدر زیاد است که مصرف روزانه آنها مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها را تأمین می‌کند.

به طور کلی نان به عنوان کالایی اساسی و ضروری دارای اهمیت ویژه‌ای بر سر سفره خانواده‌ها است. یک نان خوب ظاهری سالم، کاملاً برشته و پخته شده دارد و در سطح آن سوختگی مشاهده نمی‌شود و نیز طعم، مزه و بوی خوشایند دارد.

یک نان خوب دارای بافتی نرم و یکنواختی است و قابلیت برش ‌پذیری مطلوب دارد. اغلب مردم فکر می‌کنند که نان سفید و رنگ روشن در نان‌های سنتی نشانه مرغوبیت نان است، در صورتی‌ که این‌ طور نیست. رنگ روشن نان نشانه نبودن سبوس و پایین بودن ارزش غذایی آن است.

اصلی‌ترین عامل خطر زا برای سلامتی مردم، نحوه تغذیه و مواد غذایی مورد استفاده آنها است. توجه به نوع تغذیه و شیوه زندگی می‌تواند، از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری نماید. استفاده از نان سبوس‌دار یکی از نکات تغذیه‌ای مهم در بین خانواده‌هاست.

سبوس، پوسته‌ ی بیرونی غلات را تشکیل می‌دهد و آن قسمت از غلات است که دائماً در معرض آفتاب بوده و از اشعه نور خورشید استفاده می‌کند. این قسمت از غلات، دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌هاست و فواید نان‌ سبوس‌دار به همین علت زیاد است.

به طور کلی تمام قسمت‌های فعال و زنده غلات در پوست آن جمع شده است. سبوس منبع بسیار خوبی از فیبر، املاح و همچنین پتاسی، منگنز، منیزیم، سلنیوم، فسفر، آهن و روی و ویتامین‌هایی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و فولات است.

سبوس غنی‌ترین منبع غذایی فیبر محسوب می‌شود. این فیبر بیشتر از نوع مواد سلولزی و همی سلولزی است. فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می‌شوند. سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری‌های روده بزرگ تأثیر زیادی دارند.

استفاده از آرد سبوس ‌دار در پخت نان به دلیل آنچه که افزایش ارزش غذایی خوانده می‌شود، مورد تاکید کارشناسان قرار دارد و به عقیده آنان، نان سبوس ‌دار حتی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری کند.

نان سفید نوعی کربوهیدرات ساده و زودهضم است و ‏مصرف آن سریعاً قند خون را بالا میبرد و به همین دلیل برای بیماران دیابتی یا افراد مستعد ابتلاء به این بیماری مشکلاتی را ایجاد ‏می‌کند.

بیماران دیابتی باید حتماً از نان سبوس‌ دار استفاده کنند؛ نان‌های تیره ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان سفید دارند و ‏تیرگی نان دلیل بر کیفیت بهتر نان است.‏

فیبر موجود در نان سبوس ‌دار بهترین درمان تغذیه‌ای در ‏یبوست و بیماری‌های روده بزرگ از جمله سرطان روده بزرگ میباشد و نان سبوس‌دار به خاطر ایجاد سیری در فرد نسبت به ‏نان‌های سفید خطر کمتری در ایجاد چاقی دارد.

همچنین مصرف نان سبوس ‌دار کلسترول خون و چربی خون را کاهش می‌دهد و ‏از پیشرفت بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.‏

میزان بالایی از نیاز روزانه به ویتامین‌ها و مواد معدنی، پروتئین و فیبر توسط نان ‌های سبوس ‌دار تأمین ‏می‌شود و باعث تقویت سیستم ایمنی دفاعی بدن می‌گردد و با توجه به وجود ویتامین ‏B۲‎‏ و نیاسین در بهبود عملکرد مغز نقش ‏به سزایی دارد.‏

نان یکی از فراورده های اساسی در سبد غذایی خانوار و تامین‌کننده بخش اعظم انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن است و بر همین اساس در صورتی که از نان سبوس ‌دار استفاده شود، میتواند منبع خوبی برای تامین فیبر روزانه باشد.

نان‌  های سبوس‌ دار از گندم کاملی تهیه می‌شود که دانه‌های آن دارای هر سه قسمت سبوس، جوانه و اندوسپرم است و در مقابل نان ‌های سفید طی فرآیندی سبوس خود را از دست داده‌اند که خود موجب کاهش ۲۵% محتوای پروتئین اولیه و ۱۷% مواد مغذی ضروری آن می‌شود.

نان‌ سبوس‌ دار در قیاس با نان‌های سفید حاوی پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان و ویتامین «B و E» بیشتر و غنی از مواد معدنی منگنز، سلنیم، پتاسیم، روی، آهن و منیزیم است.

پیمایش به بالا